Το κοινωνικό της πρόσωπο έδειξε η εταιρία «Στοίχημαν», η οποία στηρίζει την ΚΟΕ, χρηματοδώντας μια σπουδαία προσπάθεια. Ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα, για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, θα πάρει σάρκα και οστά από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και τα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Ψυχολογίας, με έδρα το Ρέθυμνο. Κεντρικό σύνθημα του προγράμματος είναι «Μη φοβάσαι», με στόχο την πρόληψη και την οργανωμένη παρέμβαση για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Η ενημέρωση στους ενδιαφερόμενους θα γίνεται από την ειδικά διαμορφωμένη ιστοσελίδα «mi fovasai.gr», σε μία σύγχρονη μάστιγα, που αναγκαίο είναι να αντιμετωπιστεί και να βρεθούν λύσεις για την βαθμιαία ελάττωσή της.
Από πλευράς ΚΟΕ, οι διεθνείς μας υδατοσφαιριστές Κώστας Τσαλκάνης και Αλεξάνδρα Ασημάκη συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενώ στη σημερινή επιτυχημένη εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος παρευρέθησαν ο πρόεδρος της ΚΟΕ Δημήτρης Διαθεσόπουλος, ο αντιπρόεδρος της ΚΟΕ Γιώργος Κατσαρός, ο ταμίας Ηλίας Ξιάρχος, ο τεχνικός σύμβουλος υδατοσφαίρισης Αντώνης Αρώνης, η τεχνικής σύμβουλος Συχρονισμένης κολύμβησης Ελένη Κουγιά, ο έφορος της Εθνικής ανδρών υδατοσφαίρισης Δημήτρης Γιακουμάτος, η έφορος της Εθνικής Γυναικών υδατοσφαίρισης Βασιλική Γαρελίδη, ο διευθυντής της ΚΟΕ Γιώργος Χριστοφοράτος και ο ομοσπονδιακός προπονητής της Εθνικής ανδρών, Θοδωρής Βλάχος.
Η Αλεξάνδρα Ασημάκη τοποθετήθηκε για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, τονίζοντας: «Ανταποκρίθηκα με μεγάλη μου χαρά στην πρόσκληση της Στοίχημαν, σε αυτή τη μεγάλη εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού. Το «bullying», ή σχολικός εκφοβισμός είναι ένα μεγάλο πρόβλημα και υπαρκτό. Έχει πάρει μορφή επιδημίας, καθώς τα κρούσματα είναι πάρα πολλά. Το 15% περίπου των μαθητών έχουν δεχτεί σχολικό εκφοβισμό. Εκπροσωπώ την ΚΟΕ, εκπροσωπώ το πόλο και νιώθω ότι εκπροσωπώ όλους τους αθλητές. Ο αθλητισμός προάγει αξίες, υψηλά ιδανικά, το ιδανικό του σεβασμού και τις άμυλλας, έννοιες οι οποίες είναι απέναντι στο σχολικό εκφοβισμό. Το άθλημα μου το πόλο προάγει και την έννοια της ομάδας. Η ομάδα χρειάζεται όλα τα μέλη της για να προχωρήσει. Έτσι μπορούμε να δεχτούμε ότι μια σχολική τάξη είναι μια ομάδα. Η κοινωνία, ως ομάδα, χρειάζεται όλα τα μέλη της. Δε πρέπει να απομονώνουμε τον αδύναμο. Τα παιδιά και γενικά οι άνθρωποι τείνουμε να απομονώνουμε το διαφορετικό. Είμαι εδώ σήμερα και θεωρώ ότι οι αθλητές οφείλουμε να είμαστε σωστά πρότυπα για τα παιδιά γιατί το πιο σοβαρό πρόβλημα στον σχολικό εκφοβισμό είναι ότι είτε τα θύματα δε μιλάνε, είτε οι θύτες δεν έχουν λάβει από την οικογένεια τη σωστή παιδεία, ώστε να μην περιθωρειοποιούμε το διαφορετικό. Όλοι πρέπει να πάρουμε θέση στο πρόβλημα και δεν πρέπει να κλείνουμε τα μάτια γιατί τα παιδιά μας έχουν δικαίωμα να μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον αλληλεγγύης και μη βίας».
Ο πρόεδρος της ΚΟΕ, Δημήτρης Διαθεσόπουλος, παίρνοντας το λόγο, τόνισε: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που βρισκόμαστε εδώ. Θέλω να σας συγχαρώ ως Στοίχημαν, γι΄' αυτή την ευαισθησία και την κοινωνική σας προσφορά, για τη χρηματοδότηση αυτής της έρευνας. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι επίκαιρο θέμα, ειδικά μετά την απώλεια ζωής ενός 20χρονου παιδιού. Ως ΚΟΕ, έχοντας επιβεβαιώσει τη συνεργασία μας, χορηγικά, με έναν φορέα που έχει κοινωνική ευαισθησία, είμαστε διπλά χαρούμενοι, από την προσπάθεια αυτή που γίνεται. Θέλω να κάνω μια επισήμανση. Στη δικιά μας εποχή τέτοια φαινόμενα δεν υπήρχαν. Γιατί όμως τα τελευταία χρόνια υπάρχουν τέτοια φαινόμενα; Αυτά συμβαίνουν μόνο στο σχολείο, στα παιδιά αυτής της ηλικίας; Η απάντηση είναι όχι. Είμαστε όλοι θύματα «bullying», μέσα από τη λεγόμενη σύγχρονη κοινωνική δικτύωση. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να μπαίνει και κατά συντριπτική πλειοψηφία ανώνυμα σε αυτά τα μέσα και να συκοφαντούν, να σπηλώνουν και να καθυβρίζουν τον καθένα από εμάς. Τα παιδιά του σχολείου μεγαλώνουν δίπλα σε αυτούς που λειτουργούν με αυτό τον τρόπο. Δεν είναι όμως μόνο το σχολειο. Είναι η οικογένεια, το σχολείο, το περιβάλλον. Η προσπάθεια που κάνει το Πανεπιστήμιο Κρήτης, μαζί με τη «Στοίχημαν» είναι εξαιρετικά σημαντική και τυχαίνει να είναι σε μια περιοχή όπου υπάρχουν πολλά τέτοια φαινόμενα, όπως έχουμε δει πρόσφατα. Μετά από 55 ζωής στον αθλητισμό, με διαφορετικές ιδιότητες, τέτοια φαινόμενα δεν τα έχω αντιμετωπίσει και τέτοια φαινόμενα στον αθλητισμό μετριούνται σε δάχτυλα του ενός χεριού. Γι΄αυτό και ο αθλητισμός είναι υγεία για το σώμα, το μυαλό, την ψυχή. Φτιάχνει ανθρώπους με άλλες δυνατότητες και άλλες κοινωνικές συμπεριφορές. Οι αθλητές θα πρέπει να βοηθούνται γιατί είναι το αντίπαλο δέος, σε τέτοια κατάπτυστα φαινόμενα».
Ο Γιάννης Σπανουδάκης, εκρπόσωπος της εταιρίας Στοίχημαν, υπογράμμισε: Η εταιρία μας έχει βάλει μια σημαντική προτεραιότητα, να βοηθήσει στην επίλυση τέτοιων προβλημάτων. Είναι ένα μέρος της εταιρικής και κοινωνικής μας προσπάθειας. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης έχει τους κατάλληλους ανθρώπους ώστε να διαπραγματευτεί ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού, το οποίο θα αναπτυχθεί πιλοτικά στους μαθητές του Ρεθύμνου, ώστε να ενημερωθούν γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές, θύτες και θύματα γι αυτό το πρόβλημα και να δοθούν λύσεις. Μέσα από αυτή την ιστοσελίδα, το «Μi fovasai.gr», θα ενημερώνουμε γι' αυτό το πρόβλημα. Έχουμε ομάδα που θα βοηθάει όχι μόνο οικονομικά, αλλά και πρακτικά, ενημερώνοντας για τα αποτελέσματα αυτού του ερευνητικού προγράμματος, ώστε να βρεθούν οι λύσεις για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού».
Ο Ακης Γιαμπαζολιάς, εκπροσωπος του Πανεπιστημίου Κρήτης αναφέρθηκε στις διαφορές του σχολικού εκφοβισμού, από την έννοια της σύγκρουσης: «Το πρόγραμμα που θα προωθήσουμε επεξεργάζεται από μια επιστημονική ομάδα με μεγάλη πείρα.Ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι καινούριο φαινόμενο, υπάρχει πολλά χρόνια. Κάποιοι μάλιστα λένε ότι υπάρχει από τότε που υπάρχει και το ανθρώπινο είδος. Τα τελευταία χρόνια έχουμε αρχίσει να ασχολούμαστε πιο εντατικά με αυτό. Νιώθω την ανάγκη να κάνω μια διάκριση, από μια άλλη κατάσταση τη σύγκρουση. Είναι πολύ διαφορετικοί όροι, αυτοί της σύγκρουσης και του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Το ονομάζω φαινόμενο καθώς δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό. Υπάρχουν λοιπόν ορισμένα διαφοροποιά στοιχεία, της σύγκρουσης από το σχολικό εκφοβισμό. Όταν δύο παιδιά συγκρούονται, η σχέση είναι ισότιμη, έχουμε την ίδια κοινωνική αξία μέσα στην ομάδα. Στον εκφοβισμό, μια βασική διαφορά είναι η ισότιμη δύναμη. Πάντα, ο θύτης έχει περισσότερη δύναμη από το θύμα, το οποίο βρίσκεται σε ευάλωτη θέση, είτε γιατί μειονεκτεί αριθμητικά, είτε γιατί μειονεκτεί σε κύρος, σε επιρροή προς τους υπόλοιπους. Στη σύγκρουση τα παιδιά είναι φίλοι, στον σχολικό εκφοβισμό όχι. Η σύγκρουση μπορεί να γίνει στον αύλειο χώρο του σχολείου, στη διάρκεια για παράδειγμα ενός παιχνιδιού. Στον εκφοβισμό, υπάρχει προγραμματισμένη συμπεριφορά, υπάρχει σχεδιασμός. Επιπλέον, πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο εκφοβισμός είναι μια συστηματική συμπεριφορά, επαναλαμβανόμενη σε αντίθεση με τη σύγκρουση. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει σοβαρές συνέπειες στο θύμα, στο δράστη, στους παρατηρητές, στη σχολική κοινότητα. Αντίθετα, μια σύγκρουση θα ξεπεραστεί πολύ εύκολα. Το πλέον σημαντικό στοιχείο στον εκφοβισμό είναι ότι ο θύτης θέλει να επιβεβαιώσει τη δύναμη του, έναντι του θύματος. Τέλος, στο σχολικό εκφοβισμό, σε σχέση με τη σύγκρουση, η «αποκλίνουσα» συμπεριφορά σχολιάζεται («Κοίτα πως μιλάει, κοίτα πως περπατάει».)
Τέλος, ο κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος πρόεδρος στο «Χαμόγελο του Παιδιού» εξήρε την προσπάθεια που γίνεται ώστε να δοθεί τέλος στη μάστιγα του σχολικού εκφοβισμού: «Θέλουμε να δώσουμε λύσεις και όχι φευγαλέες πρακτικές αντιμετώπισης, σε ένα φαινόμενο που τείνει να γίνει μόδα. Ξέρετε, επειδή υπάρχει μεγάλη ένταση, τείνει να γίνεται υπερεκτίμηση και μετά δημιουργούνται άλλα προβλήματα. Το θέμα σχολικός εκφοβισμός αντιμετωπίζεται σαν ένα θέμα δημόσιας υγείας στην Ευρώπη, με το «Χαμόγελο του Παιδιού» να συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό δίκτυο κατά του σχολικού εκφοβισμού. Δεν είναι παιχνίδι, ούτε εφεύρεση των Αμερικανών, ώστε να δικαιολογήσουν κάποιες καταστάσεις. Είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να γίνει κατανοητό γιατί χρησιμοποιείται ο όρος «bullying». Περιλαμβάνει πολύ περισσότερα πράγματα από τον σχολικό εκφοβισμό, είναι ένα φαινόμενο στο οποίο οι μαθητές ζητούν να μιλήσουν στο δάσκαλο, καθώς είναι εκείνος με τον οποίο έρχονται πρώτα σε επαφή. Οι ερευνές μας δείχνουν όμως, ότι τα παιδιά δεν πιστεύουν ότι ο δάσκαλος θα τους ακούσει.Πρέπει να ενδυναμωθεί λοιπόν η σχολική κοινότητα και όχι να μπει ο ψυχίατρος στο σχολείο και να υποδεικνύει στα παιδιά και στους δασκάλους. Πριν ήταν ο «Αλεξ» και μετά από δικές μας ενέργειας λειτούργησε το «Αmber Alert», ή η τηλεφωνική γραμμή για τις εξαφανίσεις, τώρα είναι ο Γιακουμάκης. Κάτι ακόμα πολύ σημαντικό είναι ότι διακόσια παιδιά, στην περιοχή στην οποία δρα ο προηγούμενος ομιλητής, κακοποιήθηκαν σεξουαλικά από έναν προπονητή. Σαφώς ο αθλητισμός δε φταίει, αλλά ένας άνθρωπος, ο οποίος μπορεί να δημιουργήσει στα παιδιά αργότερα πολύ σοβαρά προβλήματα. Πρακτικά, το 1056 (τηλεφωνική γρμμή) είναι εδώ για γονείς εκπαιδευτικούς και παιδιά, ενώ υπάρχουν ειδικές μονάδες ψυχικής υγείας, τοι οποίες συνεργάζονται με τις σχολικές μονάδες, σε επιστημονικό επίπεδο. Επιπλέον, επειδή υπάρχουν θύματα από τον σχολικό εκφοβισμό, έχει δημιουργηθεί ένα κέντρο ψυχικής υγείας, το οποίο απαρτίζεται από επιστήμονες και λειτουργεί, ώστε να αντιμετωπίζονται τέτοια περιστατικά. Επιπρόθετα, μέσω ειδικών ιστοσελίδων μπορεί κανείς να έχει εύκολη πρόσβαση ώστε να πληροφορηθεί και να μάθει γι αυτού του είδους τα φαινόμενα. Πρέπει, μαζί και με το Υπουργείο Παιδείας, να δοθεί ώθηση σε όλες τις προσπάθειες που γίνονται, για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα. Τα παιδιά είναι πολύτιμα και οι καλύτεροι πρεσβευτές είναι οι φορείς και οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον αθλητισμό, ώστε να τους διδάξουν χρήσιμες για τη ζωή τους αξίες».
Γραφείο Τύπου ΚΟΕ: ΝβΧ